1. Sok z surowych ziemniaków

Ziemniaki zawierają błonnik pokarmowy, który przyspiesza trawienie i zmniejsza ryzyko zawracania treści żołądkowej do przełyku. Warto więc wypić na pół godziny przed posiłkiem 1/3 szklanki soku z surowych ziemniaków, by uniknąć dolegliwości.

2. Lniany macerat

Macerat przyrządzony z ziaren siemienia lnianego zalanych przegotowaną wodą wyściela ściany przewodu pokarmowego warstwą śluzu, co przekłada się na zmniejszenie uczucia pieczenia w przełyku.

3. Jałowiec

Olejki eteryczne i kwasy organiczne zawarte w owocach jałowca łagodzą dolegliwości układu trawiennego. Mając zgagę, należy żuć ziarna jałowca lub pić z nich odwar. Podgrzej w rondlu szklankę wody i wrzuć tam garść ziaren. Po kwadransie odwar będzie gotowy.

4. Herbatka imbirowa

Korzeń imbiru zawiera olejki zobojętniające działanie kwasów żołądkowych, które podrażniają przełyk. By przyrządzić leczniczy napar, należy zalać wrzątkiem kilka plasterków korzenia, odczekać piętnaście minut i wypić napój, dopóki jest ciepły.

5. Mleko i jogurt naturalny

Sięgaj po produkty nabiałowe! Są one bowiem bogate w tłuszcze, białko i wapń, które działają kojąco na podrażniony przełyk, a przy tym, gdy dostaną się do żołądka, zwiększają wydzielanie kwasów i usprawniają procesy trawienia.