Raw Arborio rice for Italian risotto

Ryż to jedno z popularniejszych, o ile nie najpopularniejsze zboże świata, znane już od tysięcy lat. Obszarem, gdzie był on uprawiany jako pierwszy jest wschodnia Azja. Obecnie to również na tym kontynencie ryż stanowi podstawowy składnik diety. W europejskich kuchniach znalazł on również swoje stałe miejsce, będąc bardzo często wybieranym dodatkiem do wielu dań. Czy warto jeść ryż? Jak wpływa on na nasze zdrowie?

Ryż i jego rodzaje. Co ląduje na naszych talerzach?

Ryż na świecie występuje w różnych odmianach. Wyróżniamy:

  • Ryż biały- najbardziej znany oraz najczęściej wybierany przez nas rodzaj ryżu. Pozyskuje się go na skutek usunięcia z ryżu brązowego jego wierzchniej warstwy. Czynność ta określana jest jako polerowanie. Niestety, w jej wyniku biały ryż traci swoje liczne zdrowotne właściwości, jednakże jest produktem bardzo lekkostrawnym, łatwo przyswajalnym oraz dietetycznym.
  • Ryż brązowy- jest on pozbawiony plew oraz zarodka, a dzięki okrywie wyróżnia go brązowa barwa. Jest to ryż najmniej przetworzony, przez co i najzdrowszy.
  • Ryż czerwony- powstaje na skutek fermentacji grzybów.
  • Ryż paraboiled- określany jako wersja pośrednia między ryżem białym a brązowym. Przed usunięciem okrywy ziarno zostaje preparowane termicznie, przy wykorzystaniu pary wodnej pod wysokim ciśnieniem.

Właściwości ryżu

Co warto wiedzieć o ryżu?

  • Najzdrowszym rodzajem ryżu, zawierającym najwięcej cennych składników odżywczych jest ryż brązowy, a także ryż czerwony, któremu przypisuje się właściwości przeciwnowotworowe oraz zapobiegające chorobom serca.
  • Ryż ze względu na swoją lekkostrawność oraz delikatny smak jest zalecany osobom starszym, borykającym się z problemami jelitowymi oraz alergikom, ponieważ jest to produkt bezglutenowy.
  • Jest on źródłem węglowodanów oraz białka, będących cennym źródłem energii.
  • Ryż zawiera śladowe ilości tłuszczu, dlatego uznawany jest za produkt dietetyczny.
  • Brązowy ryż zawiera więcej błonnika pokarmowego niż ryż biały, przez co zapewnia on długotrwałe uczucie sytości. Jest on także zalecany osobom chorującym na cukrzycę.
  • Brązowy ryż reguluje prace jelit, obniża poziom złego cholesterolu oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia raka jelita grubego.

Czy ryż tuczy? Pamiętajmy, że tyjemy od nadmiaru kalorii, a nie od poszczególnych składników. Jeśli zatem zachowamy codzienny bilans kaloryczny, nasza waga nie zwiększy się. Jeśli chcemy utrzymać zgrabną sylwetkę sięgajmy po ryż brązowy. Zwracajmy także uwagę na czas gotowania – im dłużej ryż znajduje się w wodzie, tym też zwiększa się jego indeks glikemiczny.