Napisano mnóstwo artykułów na temat wpływu różnych witamin na odporność. Czy trzeba mieć je wszystkie? Oczywiście, że nie. Każdy ma w apteczce domowej swój zestaw i codziennie lub co jakiś czas do niego sięga.

W zdrowej diecie możesz znaleźć mnóstwo witamin, minerałów i innych składników odżywczych.

Można mieć kilka opakowań z preparatami witaminowymi, ale nie warto przesądzać. Jeśli jadłospis składa się z wartościowych posiłków, to na pewno podaż wielu witamin i minerałów jest prawidłowa. Co więc trzeba jeść, aby zachować odporność i dobrą kondycję skóry, włosów oraz paznokci? Należy zadbać o to, aby na stole nie zabrakło produktów bogatych w witaminę C, witaminę D i witaminę A.

Kwas l-askorbinowy (wit. C) to jedna z najpopularniejszych witamin. Wspiera odporność, wpływa na rozwój krwinek białych, uszczelnia ścianki naczyń włosowatych, chroni przed infekcjami oraz jest świetnym antyutleniaczem (opóźnia procesy starzenia). Kwas l-askorbinowy wspomaga również produkcję kolagenu, dlatego dzięki niej skóra wygląda młodziej. Bogactwo tej witaminy znajduje się w takich warzywach i owocach jak: cytrusy, porzeczki, brokuły, natka pietruszki, kapusta, pomidory, papryka czy brokuły. Kwas l- askorbinowy nie jest syntetyzowany przez nasz organizm, dlatego trzeba go szukać w produktach żywnościowych.

Kolejna ważna witamina A wpływa przede wszystkim na prawidłowe widzenie. Oprócz tego chroni układ immunologiczny i skórę przed przedwczesnym starzeniem. Osoby opalające się dobrze wiedzą, że dzięki witaminie A, czyli beta karotenowi, ich skóra jest zabezpieczona przed promieniowaniem UV. Mogą też liczyć na zdrową opaleniznę. Jej duża ilość mieści się m.in. w marchewce, mleku, tłustych rybach, wątróbce, jajkach, szpinaku, jarmużu czy dyni.

Witamina D również wpływa na sprawnie działający układ immunologiczny. Wspiera również układ kostno-stawowy, usprawnia serce i mózg. Ma też spore znaczenie przy regulacji poziomu cukru we krwi i łagodzi stany zapalne. Witamina ta znajduje siew tłustych rybach morskich, śmietanie, serach dojrzewających. Największa ilość witaminy trafi jednak tylko i wyłącznie przez skórę pod wpływem słońca.

Mikroelementy mające znaczący wpływ na wzmocnienie odporności

Oprócz witamin w diecie powinny znaleźć się również odpowiednie dawki minerałów. Wśród nich bardzo ważne miejsce zajmuje m.in. cynk. Niezastąpiony przy przeziębieniach i różnych infekcjach górnych dróg oddechowych. Wzmacnia odporność oraz wpływa na zachowanie w dobrym zdrowiu skóry, włosów i paznokci. Reguluje stężenie witaminy A oraz ma wpływ na gojenie się ran. Ma także wpływ na stabilizację ciśnienia oraz wspomaga leczenie reumatyzmu. Znajdziemy go m.in. w słoneczniku, orzechach, czosnku, kapuście czy ostrygach.

Kolejny bardzo ważny pierwiastek dla naszego organizmu to żelazo. Oprócz wspierania odporności wykazuje on także wiele innych ważnych właściwości. Wspiera dotlenienie narządów i tkanek oraz wchodzi w skład wielu enzymów odpowiedzialnych za różne procesy zachodzące w organizmie. Bierze udział w tworzeniu krwinek czerwonych i zawiera się w hemoglobinie. Żelazo wspiera również aktywność fizyczną. Znajdziemy go m.in. w szpinaku, natce pietruszki, krewetkach czy jajkach.

Nie można nie wspomnieć także o magnezie. Oprócz wspierania odporności organizmu pierwiastek ten bierze udział w wytwarzaniu energii potrzebnej do wielu procesów życiowych. Ma również duży wpływ na mięśnie, rozwój kości i ich mineralizacji. Jego niezastąpione działanie związane jest także z układem nerwowym. Wpływa na neuroprzekaźniki. Znajdziemy go m.in. w bananach, kakao, migdałach czy kaszy gryczanej.

Trzeba pamiętać, że oprócz witamin i minerałów na rozwój odporności wpływa także aktywność na świeżym powietrzu. Liczy się również zdrowy sen, relaks i unikanie sytuacji stresowych. Generalnie zdrowy tryb życia i duża dawka optymizmu to klucz do wzmocnienia swojego układu odpornościowego.