Reklama
  • Piątek, 17 lutego (14:05)

    Co lubią twoje nerki

Są niezwykle ważnym narządem – oczyszczają nasz organizm z toksyn. Dbanie o nie wcale nie jest trudne. Warto poświęcić nerkom trochę czasu i uwagi, by były zdrowe przez lata.

Wody w sam raz

✔ Mitem jest, że trzeba pić 3-4 litry na dobę. Zbyt duża ilość wody (znajduje się ona także w warzywach, owocach, zupach) obciąża nerki.

Reklama

Ilość wypijanych płynów trzeba dostosować do temperatury powietrza, wysiłku fizycznego, stanu zdrowia – zdrowa osoba może wypić więcej niż chora. Istotne jest, ile wydalamy moczu.

Norma to 1,5-2 l na dobę, co przekłada się na ok. 4-5 wizyt w toalecie w ciągu doby.

Pusty pęcherz

✔ Sygnałów własnego ciała należy bezwzględnie słuchać. Przetrzymywanie pełnego pęcherza to zły pomysł. Może to prowadzić do zwiększenia ciśnienia w nerkach i w rezultacie do niewydolnoś ci nerek lub nietrzymania mo czu.

Poza tym korzystając z to alety trzeba przestrzegać zasa dy opróżniania pęcherza do ostatniej kropli. To może być trudne, jeśli nie siadasz na desce klozetowej, tylko siusiasz w pozycji półstojącej.

Obawiasz się chorobotwórczych drobnoustrojów? Korzystaj ze specjalnych podkładek (kupisz w aptece lub drogerii za mniej niż 3 zł) lub przetrzyj deskę antybakteryjnym żelem (np. Carex).

Mało alkoholu

✔ Wypity od czasu do czasu kieliszek czerwonego wina do kolacji lub piwa (najlepiej niepasteryzowanego), nie stanowią zagrożenia dla zdrowia nerek. Należy się jednak wystrzegać tzw. weekendowego picia, kiedy ilość spożywanego alkoholu od piątku do niedzieli niepokojąco wzrasta. Organizm może sobie z tym nie poradzić.

Toksyny zawarte w alkoholu niszczą nerki. Alkohol powoduje dodatkowo wzrost ciśnienia krwi, co również negatywnie wpływa na pracę nerek.

Ważne! Wbrew obiegowej opinii piwo nie jest lekiem na niewydolność nerek. Przeciwnie, niszczy je.

Aktywność

✔ Systematyczna aktywność fizyczna jest jednym z lepszych sposobów ochrony nerek. Naukowcy udowodnili, że u kobiet po menopauzie, które pozostają w dobrej kondycji fizycznej, bo regularnie ćwiczą co najmniej 3 razy w tygodniu (np. trenują nordic walking) prawdopodobieństwo tworzenia się kamieni nerkowych jest mniejsze aż o 31 proc.

Poza tym dzięki regularnym ćwiczeniom łatwiej zachować szczupłą sylwetkę, co również sprzyja zdrowiu nerek. Ćwiczenia należy dostosować do swoich możliwości. Nie trzeba wcale się forsować. Wystarczy np. energiczny spacer, przejażdżka na rowerze, pływanie.

Waga w normie

✔ Osoby o szczupłej sylwetce są mniej narażone na różne choroby nerek, m.in.: kamicę, stany zapalne, raka. Nadmiar kilogramów sprzyja nadciśnieniu i cukrzycy, które mogą niszczyć nerki.

Aby utrzymać wagę w normie, wystarczy przestrzegać kilku prostych zasad: tłuszcze zwierzęce zastąpić roślinnymi, np. olejem rzepakowym, jeść dużo warzyw i produktów pełnoziarnistych, unikać cukru, dań typu fast food.

Nie słono

✔ Zbyt wiele soli, a więc i sodu, w diecie powoduje zatrzymywanie wody w organizmie, a tym samym wzrost ciśnienia krwi. Może to uszkodzić nerki. Dlatego lekarze zalecają, by ograniczyć solenie.

Nie zaszkodzi to zdrowiu, bo ludzki organizm potrafi świetnie oszczędzać sód, który znajduje się m.in. w warzywach, mięsie, rybach, jajach, mleku.

Warto potrawy przyrządzać ze świeżych produktów, zrezygnować z przetworzonych, konserwowanych solą, zwykłą sól kuchenną zastąpić niskosodową lub ziołową, a także używać więcej przypraw, zwłaszcza tych moczopędnych, takich jak: pietruszka, lubczyk i seler.

Badanie moczu i krwi

✔ Warto raz w roku profilaktycznie wykonywać analizę moczu. Badanie to pokazuje, czy nerki są w dobrej kondycji i pomaga wcześnie wykryć schorzenia nerek – wtedy, gdy leczenie jest proste i szybkie.

Także morfologia może wykazać, czy mamy zdrowe nerki. Powinniśmy ją robić razem z badaniem moczu. Badaniem, które oddaje stan nerek, jest określenie stężenia kreatyniny w surowicy krwi.

Jeśli jesteśmy zdrowi i lekarz nie zleci inaczej, wystarczy zbadać kreatyninę raz na pięć lat. Na wyniku może się też pojawić tzw. GFR. To dokładniejszy wskaźnik sprawności nerek obliczany na podstawie stężenia kreatyniny, wieku i płci pacjenta.

Dużo warzyw, a nie mięsa

✔ Osoby, których jadłospis jest w dużej mierze wegetariański, mają zdrowsze nerki. Niektóre z warzyw szczególnie korzystnie wpływają na zdrowie tych ważnych narządów.

Szparagi zawierają asparaginę oczyszczającą nerki i poprawiającą ich wydolność. Papryka pomaga obniżyć ciśnienie – to zaś jest szczególnie ważne dla nerek.

Niekorzystna natomiast dla nerek jest dieta wysokobiałkowa, z dużą ilością tłuszczów zwierzęcych. Nadmiar produktów białkowych w diecie zwiększa filtrację w kłębuszkach nerkowych, co prowadzi do gromadzenia się we krwi substancji toksycznych, uszkodzenia nerek.

Świat & Ludzie

Zobacz również

  • Różne rodzaje kamicy dają te same objawy, choć mają różne przyczyny. Każda z nich wymaga też innej diety. Sprawdź co jeść, a czego unikać, by trzymać chorobę w ryzach. Rodzaj kamicy... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.