Reklama
  • Piątek, 25 listopada 2016 (15:05)

    Co powoduje wzdęcia?

Wydaje ci się, że zaraz pęknie brzuch, bo jest pełen gazów...

Po posiłku czujesz rozpieranie w okolicy żołądka i bulgotanie. Sprawcami mogą być substancje słabo wchłaniane w jelicie cienkim (FODMAP).

Według prof. Julii Greer z Uniwersytetu w Pittsburgu, szybko fermentują i są rozkładane przez bakterie w układzie pokarmowym, wywołują gazy i wzdęcia. Oto winowajcy.

Warzywa kapustne

Reklama

Brukselka, brokuły, kalafior zawierają węglowodany (rafinozę), a ponieważ nie mamy enzymu, który je rozkłada, powodują gromadzenie się gazów i wzdęcia. Przechodzą bowiem niestrawione przez jelita. Aby temu zapobiec, dodawaj do potraw majeranek, koper, tymianek.

Fasola i groch

Mają one w skórce skrobię odporną na trawienie. Dlatego wymocz fasolę przed jej przyrządzeniem (24 godz.) i wylej wodę, w której się moczyła. Dzięki temu zmniejszysz ilość skrobii i trudnej do strawienia substancji (lektyny). Gotowanie ułatwia ich przyswajanie.

Jogurty

Uważa się je za źródło probiotyków, pożytecznych bakterii ułatwiających trawienie. Ale niektóre z nich, np. beztłuszczowe, mogą mieć aż do 30 g cukru (laktozy). Fermentuje on w jelitach, pobudza tworzenie się gazu. Jeśli masz wrażliwe jelita, pij jogurty niskocukrowe (ok. 12 g) z dużą ilością białka.

Cebula i pory

Znajduje się w nich związek (fruktan), który może oznaczać kłopoty dla układu pokarmowego. Słabo się wchłania, zwiększa ilość wody w jelitach i ryzyko wzdęć. Nie jedz ich często.

Arbuzy

Te słodkie owoce mają dużo fruktozy, której 30-40 proc. ludzi nie może całkowicie wchłonąć, co prowadzi do wzdęć, gazów, a nawet biegunek. Weź więc tylko kawałek na deser.

Ziarna zbóż

One też zawierają niestrawialne substancje. Jest to ważne dla osób z nietolerancją glutenu (celiakią), który jest mieszaniną białek występującą w ziarnach zbóż (pszenicy, żyta, jęczmienia).

Niszczy błonę śluzową jelita, co prowadzi do powstawania gazów, wzdęć, biegunek, zaparć. Nawet jeśli nie cierpisz na celiakię, ale masz wrażliwy układ pokarmowy, nie jedz ciemnego pieczywa na zakwasie.

Uważaj na słodziki

Sztuczne substancje słodzące (np. sorbitol, ksylitol, są obecne w przetworzonej żywności (dżemach, powid łach, musach), słodyczach, batonach proteinowych. Wchłaniają się powoli w jelicie cienkim. Tworzą się wtedy alkohole cukrowe, które powodują gazy, wzdęcia, skurcze, biegunki.

Chwila dla Ciebie

Zobacz również

  • Wymieszaj ze sobą po 20 g liści maliny, szałwii oraz kwiatów rumianku. 1 łyżkę mieszanki zalej 1 szklanką wrzącej wody. Przykryj i odstaw do zaparzenia na ok. 15 min. Przecedź. Stosuj do płukania... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.