Reklama
  • Środa, 1 marca (08:05)

    Zwalcz zaparcia

Pyszne, ale często tłuste, karnawałowe przysmaki mogą zakłócić prawidłowe trawienie. Jednak nie tylko one są przyczyną kłopotów. Jak uniknąć długich wizyt w toalecie?

Ważny jest rytm. Nasz organizm pracuje najsprawniej, kiedy prowadzimy uporządkowany tryb życia. Regularne posiłki, czyli spożywane o stałych porach (z mniej więcej równymi przerwami między jednym a drugim) to pierwszy krok do uniknięcia zaparć.

Reklama

Drugi to podejmowanie prób wypróżnienia o stałych porach, np. rano kwadrans po wstaniu z łóżka. Obudź jelita! Tuż po przebudzeniu wypij szklankę ciepłej wody, kefiru lub kompotu z suszu. Dobroczynne działanie ma także mikstura przygotowana wieczorem z dwóch łyżek miodu zalanych szklanką wody. Nie zapomnij także o śniadaniu, najlepiej bogatym w błonnik.

Ruszaj się. Długie wylegiwanie się w łóżku, dzień przed telewizorem, unikanie spacerów – te sytuacje sprzyjają zaparciom. Zamiast jechać samochodem po bułki i mleko, przejdź się do sklepu, jeśli jedziesz autobusem, wysiądź przystanek wcześniej. A wieczorny spacer nie tylko korzystnie wpływa na jelita, ale też pomaga wyciszyć się przed snem i wzmocnić odporność.

Skoryguj swoją dietę. Wybieranie lekkostrawnych potraw to oczywiście podstawa. Jeśli jednak raz na jakiś czas masz ochotę na coś „cięższego”, połącz to warzywami lub kaszą. To, co szkodzi jednym, nie musi innym. Słuchaj swojego organizmu i eliminuj produkty powodujące zaparcia.

To warto wiedzieć!

1. Zbyt częste stosowanie leków przeczyszczających nasila problem! Specyfiki bez recepty to rozwiązanie dla osób, u których zaparcia pojawiają się okazjonalnie. Wtedy zażycie leku pobudzającego perystaltykę przyniesie ulgę. Jednak długotrwałe (powyżej dwóch tygodni) stosowanie preparatu jest niewskazane.

2. Zaparcia mogą wskazywać na poważniejsze schorzenia. Jeśli kłopoty z wypróżnianiem się utrzymują się długo, koniecznie zgłoś się do lekarza. Dolegliwości trawienne mogą być powiązane ze schorzeniami neurologicznymi (np. choroba Parkinsona czy stwardnienie rozsiane), cukrzycą, z zaburzeniami unerwienia jelita grubego lub z uciskającymi je guzami.

3. Niektóre leki mogą być przyczyną zaparć. Zanim sięgniesz po pastylkę czy tabletkę, przeczytaj dokładnie dołączoną przez producenta ulotkę. Zaparcia wywołać mogą zarówno leki przeciwbólowe, jak i antydepresyjne, czy na nadciśnienie. Wśród potencjalnych winnych zatwardzenia znajdują się też tabletki antykoncepcyjne.

4. Diagnostyka. Rozpoznanie zaczyna się od szczegółowego wywiadu. Lekarz zazwyczaj zaleca też wykonanie morfologii krwi, OB, poziomu glukozy, mocznika, kreatyniny i TSH, a także badanie stolca na krew utajoną. Po 50. roku życia i przy dodatkowych niepokojących objawach, możesz również dostać skierowanie na kolonoskopię.

Co warto jeść

SIEMIĘ LNIANE. Jeden z ulubionych sposobów naszych babć na zaparcia. Picie naparu lub zjedzenie łyżeczki siemienia dwa, trzy razy dziennie pomoże pozbyć się problemu.

PRODUKTY PEŁNOZIARNISTE. Zawierają błonnik, który pobudza pracę jelit. Gruboziarniste kasze (np. gryczana), razowy makaron, brązowy ryż, czy otręby są niezbędne w diecie osób ze skłonnościami do zaparć.

NiE ZAPOMNIJ O WARZYWACH. One także są bogate w błonnik!

Czego unikać?

SŁODYCZE. Cukry proste zaburzają procesy trawienne. Poza tym, kiedy poziom glukozy podniesie się za bardzo, organizm zamiast „wykorzystywać” cukier zamienia go w tłuszcz. Stąd niechciane fałdki…

TŁUSTE SERY. Także z ich trawieniem organizm nie radzi sobie najlepiej. Podobnie jest z wszystkimi tłuszczami pochodzenia zwierzęcego.

Show

Zobacz również

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.